Overslaan en naar de inhoud gaan

Landelijke Cliëntenraad: harde eisen en onduidelijke regelingen zorgen voor gemiste financiële hulp

Veel mensen die recht hebben op financiële regelingen van gemeenten of de landelijke overheid maken daar geen gebruik van. Dit komt door complexe eisen en onduidelijke voorwaarden, blijkt uit het rapport Niet voor mij van de Landelijke Cliëntenraad (LCR).

Het rapport is op 17 oktober aangeboden aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het stelt dat te strenge voorwaarden, onbekendheid met regelingen en angst voor terugvordering bijdragen aan dit probleem. Vooral kwetsbare groepen met langdurig lage inkomens ervaren hierdoor financiële en sociale problemen, aldus de LCR.

Nader onderzoek nodig

Divosa heeft al in 2021 samen met de VNG haar zorgen geuit over het hoge percentage huishoudens dat geen gebruikmaakt van de bijstandsregeling, ondanks dat zij daar recht op hebben. Uit het onderzoek van SZW in 2021 bleek dat ongeveer 35% van de huishoudens met een inkomen onder de bijstandsnorm geen bijstand aanvraagt. Oorzaken die de inspectie hiervoor aandroeg waren onbekendheid, ingewikkelde regels of schaamte. Ook speelde volgens haar het strenge toelatingsbeleid van gemeenten een rol. Divosa benadrukte toen dat nader onderzoek nodig is om beter te begrijpen waarom mensen afzien van bijstand en welke stappen ondernomen kunnen worden om dit niet-gebruik te verminderen. Met het rapport van de LCR wordt zichtbaar wat de mogelijke oorzaken zijn waarom mensen geen gebruikmaken van regelingen zoals de Participatiewet.

Meer informatie

Contactpersoon