Leerserie: Hoe ga je om met personeelstekort in het sociaal domein?
-
Wanneer
-
vrijdag 19 januari 202410:00 tot 13:00
-
Waar
-
Divosa
Aidadreef 8
3561 GE Utrecht -
Deelname en kosten
-
Divosa-leden en hun medewerkers kunnen kosteloos deelnemen aan deze bijeenkomst.
Bijeenkomst bijwonen?
Ja, ik meld me aanGemeenten kampen met toenemende personeelstekorten. Tegelijkertijd neemt het werk in het sociaal domein toe. Hoe ga je als leidinggevende om met deze toenemende druk? Welke mogelijkheden zijn er om je dienstverlening aan inwoners met minder medewerkers vorm te geven en hoe houd je je personeel vast? Welke keuzes kun je maken? Tijdens de bijeenkomst op 19 januari 2024 wisselen we ervaringen uit en leren we van elkaar.
Personele krapte is een serieuze bedreiging voor de uitvoering in het sociaal domein, zo blijkt uit een peiling van Divosa. We willen daarom onze leden ondersteunen bij het vinden en behouden van voldoende én gekwalificeerd personeel en het vinden van alternatieve oplossingen. Arbeidsmarktkrapte is niet uniek voor gemeenten, toch vraagt het van gemeenten extra aandacht omdat het personeelsbestand relatief vergrijsd is.
Kijken we naar de toekomst, dan is er vanwege de vergrijzing een groeiende vraag naar Wmo-voorzieningen. Ook het aantal jongeren in de jeugdzorg groeit nog steeds. Het aantal bijstandsuitkeringen zal toenemen als er economische tegenwind komt. Tegelijkertijd wordt van gemeenten verwacht dat ze extra investeren in persoonlijk contact en maatwerk. Gemeenten vinden dit weliswaar zelf ook belangrijk, maar maatwerk vraagt tijd, geld en meer medewerkers.
Leerserie
In de praktijk gaan gemeenten verschillend om met personele krapte. We kunnen daarin leren van elkaar. Tijdens de leerserie verkennen we de mogelijkheden van strategisch personeelsmanagement, innovatie tot aan samenwerking in het sociaal domein. En welke keuzes maak je in je dienstverlening en blijf je toch het verschil maken voor inwoners die onze hulp hard nodig hebben? De Hogeschool Utrecht heeft onderzoek gedaan naar hoe je zittend personeel kan behouden. De resultaten hiervan presenteren we tijdens deze bijeenkomst.
Tijdstip | Onderdeel |
---|---|
10:00 - 10:15 | Welkom en kennismaking |
10:15 - 10:30 | Analyse van het probleem door Divosa: Anna van der Schors, procesmanager Data & onderzoek |
10:30 - 10:45 | Marije Klink (manager bedrijfsvoering en dienstverlening) van Sociale Dienst Drechtsteden vertelt over lokale aanpak |
10:45 - 11:15 | Groepsgesprek; waar zitten jouw uitdagingen? |
11:15 - 11:30 | Pauze |
11:30 - 12:00 | Hoe houd ik mijn mensen? door Hogeschool Utrecht: Josje Dikkers (lector Organiseren van Waardig Werk) en Clint Sterk (student) |
12:00 - 12:30 | Groepsgesprek: hoe pak jij het in jouw gemeente aan? |
12:30 - 13:00 | Lunch |
Leerserie
Deze bijeenkomst is de eerste van de leerserie over het thema personeelskrapte in het sociaal domein, waarin we met elkaar het probleem verkennen en leren van elkaars oplossingen. Je bent ook van harte uitgenodigd voor de volgende bijeenkomsten op 12 april, 7 juni en 4 oktober 2024. Je kunt je hiervoor aanmelden in het aanmeldformulier.