Overslaan en naar de inhoud gaan

Implementatie van de Participatiewet in Balans: welke stappen zijn nu gevraagd?

Webinar
Wanneer

dinsdag 10 juni 2025

10:00 tot 11:00

Waar

Online bijeenkomst

Dit is een online bijeenkomst. Je ontvangt een deelnamelink.

Deelname en kosten

Dit webinar is bedoeld voor beleidsmedewerkers, projectleiders implementatie, communicatieadviseurs en andere professionals binnen het sociaal domein. Deelname is kosteloos.

De Tweede Kamer heeft onlangs ingestemd met het wetsvoorstel Participatiewet in Balans. Deze wet brengt een aantal veranderingen met zich mee, waarvan een deel al per 1 januari 2026 in werking treedt. Wat betekent dit voor jouw gemeente? Wat moet nu al geregeld worden, en wat kan nog even wachten?

In dit interactieve webinar praten we je bij over de belangrijkste wijzigingen, de verwachte inwerkingtredingsdata (2026 en 2027) en wat dit betekent voor gemeenten. Je krijgt inzicht in welke maatregelen je relatief eenvoudig kunt implementeren, en welke echt aandacht vragen. Denk aan beleidsaanpassingen, ICT-vereisten, communicatie en bestuurlijke betrokkenheid. Ook bieden we een eerste opzet voor een implementatiekalender (of routekaart).

Contactpersoon

Erik Rutten

programmamanager Preventie van geldzorgen en Participatiewet in Balans