Driedaagse training

Motiverende gespreksvoering (start 19 september 2019)

Als professional in het sociaal domein stimuleer je dagelijks gedragsverandering. Wat je doel ook is, motivatie is daarbij onontbeerlijk. Maar helaas gaat het daar vaak mis. Hoe kan het beter? Door te stoppen met ‘repareren’, door de juiste vragen te stellen, door reflectief te luisteren en door te bevestigen wat werkt. In de driedaagse training Motiverende gespreksvoering leer je niet alleen alle do’s en don’ts van motiverende gespreksvoering, je ervaart ze ook aan den lijve, zodat je werkelijk de kracht van deze methode leert kennen en vertrouwen.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat motiverende gespreksvoering effectief is bij allerlei leefstijlveranderingen. Bovendien blijkt dat zowel gevers als ontvangers de gespreksstijl bijzonder prettig vinden. Dat komt vooral doordat degene die motiverende gespreksvoering toepast, de klant nooit probeert te overtuigen, maar juist vanuit een geïnteresseerde houding en samen met de klant diens ambivalentie onderzoekt. 

Wat ga je leren?

  • Wat zijn de do’s en don’ts van motiverende gespreksvoering?
  • Hoe stel ik de juiste vragen?
  • Hoe verminder ik weerstand bij mijn cliënt?
  • Hoe werkt reflectief luisteren?
  • Hoe ontwikkel ik een werkrelatie?
  • Hoe ontlok ik verandertaal?

Bekijk het programma per dag.

Voor wie?

De training is bedoeld voor professionals die werken in het sociaal domein.

Trainer

Sergio van de Pluijm is zelfstandig trainer en coach. Hij maakte vele kilometers in het reclasseringsveld en kent de gedragingen van de ‘ongemotiveerde klant’. Sinds 2010 trainde hij al honderden professionals in motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering. Ook is hij lid van het MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).

Data

  • Dag 1: 19 september 2019
  • Dag 2: 3 oktober 2019
  • Dag 3: 31 oktober 2019

Elke trainingsdag duurt van 9:30 - 16:30 uur en is inclusief lunch.

Incompany

De methodiek 'Motiverende gespreksvoering' is ook onderdeel van een uitgebreide Divosa-incompanytraining over gespreksvoering. Lees meer:  'Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant?'