Training

Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant? (herhaling)

Divosa biedt klantmanagers van gemeenten een driedaagse training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. De trainingsdagen zijn op 7 januari, 12 januari en 21 januari 2016.

De Participatiewet is duidelijk: iedereen levert een bijdrage aan de samenleving. De klantmanager spreekt regelmatig klanten die hier niet direct gemotiveerd voor zijn. Inmiddels weten we uit onderzoek welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie te vergroten en welke niet. In deze training komen drie bewezen effectieve begeleidingsmethodes én de bijbehorende basishouding aan bod. Deze breed inzetbare methodes worden vertaald naar de praktijk van de klantmanager, zodat je er de volgende werkdag mee aan de slag kunt.

Wat ga je leren?

Je maakt kennis met 3 wetenschappelijke methoden die bewezen effectief zijn (1. leerdoelen, 2. motiverende gespreksvoering, 3. oplossingsgericht werken). Daarbij komen de volgende thema’s aan orde:

  • Welke basishouding is het meest geschikt?
  • Welke gespreksvaardigheden werken goed?
  • Hoe kan ik effectief doelen stellen met klanten?
  • Hoe ontstaat motivatie en hoe kan ik dat vergroten?
  • Hoe ontlok ik zelfmotiverende uitspraken?
  • Hoe voorkom en verminder ik weerstand?
  • Hoe breng ik inspirerende waarden van de cliënt aan het licht?
  • Hoe vergroot ik hoop en vertrouwen als mijn klant denkt dat hij iets niet kan?
  • Hoe stimuleer ik kleine stappen, zodat de klant in beweging komt?

Programma

Dag Dagdeel Inhoud
Dag 1 Ochtend Een basishouding die (plezierig) werkt
  Middag Effectief doelen stellen met klanten
Dag 2 Ochtend Verlagen van weerstand en vergroten van motivatie
  Middag Ontlokken van verandertaal en werken met waarden
Dag 3 Ochtend Vergroten van vertrouwen in eigen kunnen
  Middag Integratie en inbrengen eigen casuïstiek

Trainers

Sergio van de Pluijm

Sergio van de Pluijm is zelfstandig trainer en coach. Hij maakte vele kilometers in het reclasseringsveld en kent de gedragingen van de ‘ongemotiveerde klant’. Sinds 2010 trainde hij al honderden professionals in motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering. Ook is hij lid van het MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).

Arjan van Dam

Arjan van Dam is psycholoog en trainer. Hij heeft ruime ervaring in de re-integratie en ontwikkelde voor Divosa de werkwijzer 'Gespreksvoering: Sturen op zelfsturing door motiveren en confronteren' en de online training Gespreksvoering. Ook schreef hij het boek ‘De kunst van het falen’ en is hij online coach voor 'Psychologie Magazine'.

Data en locatie

  • Dag 1: donderdag 7 januari 2016
  • Dag 2: dinsdag 12 januari 2016
  • Dag 3: donderdag 21 januari 2016

Elke trainingsdag duurt van 9:30 - 16:30 uur en is inclusief lunch.

Aanmelden en kosten

De driedaagse training inclusief materiaalkosten kost 695,- euro excl. btw per persoon. De drie dagen vormen een geheel. Daarom is aanmelding voor één losse dag niet mogelijk. 

Ook interessant: incompany

Wil je deze training met al je collega's volgen? Divosa organiseert de training in overleg met je gemeente ook incompany. Meer informatie vind je hier.

Voorbereiding en downloads

In alle drie de dagen ligt het accent op de praktijk. De theorie voor de trainingsdagen wordt in de werkwijzer behandeld, die de deelnemers voorafgaand aan de training voorbereiden.

Ervaringen van deelnemers

De eerste 15 deelnemers van de training Gespreksvoering waren heel enthousiast over de theorie en oefeningen in de praktijk. Lees het verslag